Vloggen als promotie voor je sportvereniging

Van kinderen tot twaalf jaar is ongeveer negentig procent lid van een sportvereniging. Daarna is dit getal sterk dalende. De belevingswereld van jongeren verandert, evenals de interesses. Hoe bereik je deze doelgroep dan toch op de juiste wijze? Inmiddels wellicht bekend: vloggen. Het kan een middel zijn om jongeren te laten zien hoe leuk jouw sportvereniging is.

Jongeren maken massaal gebruik van sociale media. In de groep van 13 tot 24 jaar kijken jongeren gemiddeld elf uur per week online video’s. Dit was voor de NOC*NSF ook aanleiding om de webserie SportSwap op te zetten, waarbij er bij iedere aflevering twee sporten aan bod komen.

PSV
PSV heeft al eerste voetbalclub in Nederland een professionele Youtuber aangenomen om vlogs te maken over de club. De vlogger heeft inmiddels al een groot bereik en brengt eens in de twee weken verslag uit over de club. Zo gaat hij op pad met de spelers en legt gebeurtenissen achter de schermen vast. Alle facetten van de club komen zo onder de aandacht. PSV heeft deze stap gezet omdat ze ervan overtuigd zijn dat veel mensen zich via vlogs laten informeren en vermaken. Ook hopen ze hiermee een nieuwe doelgroep aan te spreken.

Promotiemiddel
Als sportclub kan je het vloggen van PSV natuurlijk vertalen naar je eigen vereniging. Wat opvallend is, is dat jongeren vloggers zien als voorbeeld. De vloggers geven een kijkje in hun leven en in de dingen die zij doen. Door als sportclub te gaan vloggen, promoot je je eigen sportclub en de sport zelf. Daarnaast zorgt het voor participatie en betrokkenheid van jongeren binnen de club. Zij weten namelijk als geen ander gebruik te maken van sociale media. Voor hen is vloggen een bekend fenomeen. Het enige wat nodig is, is een een telefoon en een selfiestick. Dit kan ingevuld worden door de persoon die de sociale media regelt, maar ook door jeugdleden die geïnteresseerd zijn. Als jeugdleden op de club laten zien hoe leuk sporten is bij een vereniging, dan kan dat andere jongeren aansporen om ook lid te worden.