De Ondernemende Sportvereniging: introductie

Het is niet altijd even gemakkelijk om een sportvereniging te leiden: de vrijwilligers werven en inzetten en behouden, de financiën, de afspraken met sponsors en gemeenten, enzovoorts. Voeg daarbij de trend van teruglopende subsidies (of: andere vormen en eisen aan subsidies), het innen van contributies, en je hebt als bestuurder een dagtaak om het allemaal voor elkaar te krijgen.


Sport FM is al meer dan 20 jaar het onafhankelijke platform voor sportbestuurders. Als abonnee ontvangt u 4 keer per jaar Sport FM in de bus, 2x per jaar het digitale magazine, heeft u toegang tot het redactionele archief, wordt u uitgenodigd voor onze gratis bijeenkomsten, heeft u gratis toegang tot de E-Specials en nog veel meer. Dit alles voor slechts €20,00 voor het eerste jaar, daarna €40,00. Nog geen abonnee? Klik hier om abonnee te worden. Op de hoogte blijven via Facebook? Like us here


Tekst: Peter Scholten, de ValueFactory

Bij de pakken neerzitten is niet de stijl van een sportvereniging. Je hebt een passie, een drive, een motivatie om het voor elkaar te krijgen. Maar soms voelt het als een ‘eenzame strijd’…

Met het initiatief ‘de ondernemende sportvereniging’ wil Sport FM – samen met de ValueFactory – middels een onafhankelijk platform een bijdrage leveren aan het ontwikkelen en ondersteunen van sportverenigingen. De wereld om ons heen verandert voortdurend: mensen, mentaliteit, wensen en eisen. Iets wat tien jaar geleden goed werkte, kan nu een doodlopende weg blijken. Iets wat vroeger door de leden werd gewaardeerd, kan nu helemaal anders zijn. En waar financiën vroeger zeker leken (alhoewel, je moest er wel altijd aan trekken), is onzekerheid het enige wat je nu rest.

Het omgaan met verandering en onzekerheid is een kwaliteit, die je zou kunnen zien als een vorm van ondernemen. Je niet bedreigt voelen, maar op zoek gaan naar oplossingen.

Vandaar de ondernemende sportvereniging: niet omdat we nu ineens allemaal ondernemers moeten worden, maar wel om van de spirit van de ondernemer te leren: sterker worden vanuit onzekerheid en verandering. Dat klinkt mooi, maar het moet nog wel gebeuren!


De beren op de weg

Als het gaat om verandering, komen er al snel ‘beren op de weg’. Zowel vanuit de eigen organisatie (“We doen het al jaren zo…”, “Het is te moeilijk” en “Het gaat toch niet werken”) als vanuit externe partijen, zoals de overheid (“We moeten de regels handhaven” en “Daar gaat een andere wethouder over”, enz.).

Als je zelf dan al niet helemaal zeker bent van wat je moet doen, dan zijn deze ‘ja, maar’- opmerkingen soms echte wegversperringen aan het worden. Daarom gaat verandering ook niet zomaar. Het is niet een knop die je omzet en iedereen denkt en werkt ineens anders. Duur gezegd: het is een proces. Je samenwerkingspartners, je collega-bestuurders, de vrijwilligers; iedereen moet begrijpen waarom dingen anders gaan, wat er voor nodig is en hoe zij – op een wellicht andere manier dan tot nu toe – kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst van de vereniging.

En dat vraagt veel energie en het overwinnen van twijfels en bezwaren. Maar het hoeft ook niet allemaal in één keer. Kleine stapjes en succesjes kunnen het allemaal wat gemakkelijker maken. Daarbij zal iedere vereniging zijn eigen pad kiezen, zijn eigen ontwikkeling doormaken. Afhankelijk van waar je nu staat, en waar je naar toe wilt. Maar voor iedere vereniging is er een ontwikkel perspectief te maken naar een meer ondernemende sportvereniging.


De Waardenbox

Om deze verandering te faciliteren, hebben wij de ‘waardenbox’ (zie pagina 6-7) gemaakt, die we bij deze graag presenteren. Het is feitelijk een eenvoudig overzicht van diverse thema’s of werkgebieden waar je als sportverenigingsbestuurder tegenaan kunt lopen. Een negental onderwerpen die allemaal met elkaar te maken hebben en vast ook niet allemaal voor jouw club van toepassing hoeven te zijn.

Maar door de onderwerpen te structureren en te verdiepen, ontstaat er vanzelf een overzicht (speelveld) van de taken en mogelijkheden en hun onderlinge samenhang. Je begrijpt waarom je sommige zaken moet regelen om andere voor elkaar te krijgen. Het één leidt tot het ander. Het grotere geheel wordt duidelijker. Het beleid bestaat niet uit losse onderdelen, maar komt voort uit een goed doordacht plan.

In die zin is sport ook een prachtige metafoor voor alle organisaties en bedrijven: de kracht van het team wordt bepaald door de samenhang en de samenwerking en niet door individuele talenten die niet samengaan.


De negen deelgebieden

De Waardenbox bestaat uit negen deelgebieden. Je zou kunnen zeggen de negen spelers op een veld. Het team dat de wedstrijd gaat winnen.

De deelgebieden zijn:

  • De organisatie:
    * rechtsvormen, bestuur, overleggen en commissies
  • De mensen:
    * de vrijwilligers en medewerkers, hoe kom je eraan en hoe houd je ze?
  • De ondersteuning:
    * hoe, en bij wie kun je hulp of ondersteuning vragen?
  • De spullen:
    * welke producten en faciliteiten heb je nodig en hoe koop je in?
  • De samenwerkingspartners:
    * met wie kun je zinvol de samenwerking zoeken?
  • De communicatie:
    * hoe maak je een plan van clubblad tot social media…?
  • De accommodatie en het terrein:
    * wat heb je nodig en wat komt erbij kijken?
  • Het aantonen van je maatschappelijke meerwaarde:
    * hoe maak je zichtbaar wat sport voor de samenleving betekent?
  • De financiën:
    * welke inkomstenbronnen bestaan er en kun je inzetten voor jouw vereniging?

De volgorde van de onderwerpen is willekeurig, het maakt niet uit waar je begint. Net als in een sportclub: de aanvaller is niet belangrijker dan de verdediger. Ze kunnen niet zonder elkaar en zijn van elkaar afhankelijk!

Uiteindelijk heeft alles met alles te maken, maar door er een structuur in aan te brengen en per onderdelen de mogelijkheden en wensen in kaart te brengen, ontstaat het samenhangende overzicht.

Onder ieder thema hangt een hele serie ‘kaarten’ met mogelijkheden en oplossingsvarianten. Dit kunnen bestaande zaken zijn, maar ook – en dat maakt de waardebox interessant – diverse nieuwe en innovatieve ideeën en mogelijkheden. Het is geen statisch geheel: de thema’s zullen hetzelfde blijven, maar de onderliggende kaarten zullen steeds door-ontwikkelen: er komen nieuwe bij, en er gaan misschien weer oude vanaf.

In Sport FM en op de social media werken we de komende maanden deze thema’s uit  en geven we voorbeelden van de mogelijkheden die er onder ieder thema vallen.

In nummer 4 van 2017 gaan Peter dieper in op een mogelijkheid dat al een aantal van de thema’s verbindt: het verhuren van (een deel van) je accommodatie via sportruimteverhuur. Het is een combinatie van het thema ‘accommodatie’ en ‘financiën’, over hoe je je accommodatie kunt inzetten om inkomsten te genereren.


Ook zullen we op de Nationale Sport Vakbeurs in november middels workshops het onderwerp verder bespreken en verdiepen.

Wilt u verder op de hoogte blijven …?

Sport FM is al meer dan 20 jaar het onafhankelijke platform voor sportbestuurders. Als abonnee ontvangt u 4 keer per jaar Sport FM in de bus, 2x per jaar het digitale magazine, heeft u toegang tot het redactionele archief, wordt u uitgenodigd voor onze gratis bijeenkomsten, heeft u gratis toegang tot de E-Specials en nog veel meer. Dit alles voor slechts €20,00 voor het eerste jaar, daarna €40,00. Nog geen abonnee? Klik hier om abonnee te worden. Op de hoogte blijven via Facebook? Like us here. 

 

 

 

DELEN