Nieuw … de “WaardenBox”

 

In het komende nummer van SportFM starten we met het eerste artikel in het kader van De Ondernemende Sportvereniging binnen de samenwerking met de ValueFactory. Binnen deze samenwerking worden vernieuwende methodieken ontwikkeld die sportverenigingen helpen bij hun bedrijfsvoering. Denk hierbij bv. aan mogelijkheden om je clubruimte te verhuren (extra inkomsten en nieuwe contacten), een nieuw platform voor crowdfunding en instrument om een beleidsplan op te stellen. In dit artikel gaat Peter Scholten ook in op de “WaardenBox”, een van de vernieuwende instrumenten.

De Waardenbox
De WaardenBox heeft als doel om inzicht te geven in de diverse thema’s of werkgebieden waar je als sportverenigingsbestuurder tegenaan kunt lopen. Een negental onderwerpen die allemaal met elkaar te maken hebben en vast ook niet allemaal voor jouw club van toepassing hoeven te zijn. Maar door de onderwerpen te structureren en te verdiepen, ontstaat er vanzelf een overzicht (speelveld) van de taken en mogelijkheden en hun onderlinge samenhang. Je begrijpt waarom je sommige zaken moet regelen om andere voor elkaar te krijgen. Het één leidt tot het ander. Het grotere geheel wordt duidelijker. Het beleid bestaat niet uit losse onderdelen, maar komt voort uit een goed doordacht plan.
In die zin is sport ook een prachtige metafoor voor alle organisaties en bedrijven: de kracht van het team wordt bepaald door de samenhang en de samenwerking en niet door individuele talenten die niet samengaan.

Negen deelgebieden
De Waardenbox bestaat uit negen deelgebieden. Je zou kunnen zeggen de negen spelers op een veld. Het team dat de wedstrijd gaat winnen. De deelgebieden zijn:
1. Organisatie (rechtsvormen, bestuur, overleggen en commissies)
2. Mensen (de vrijwilligers en medewerkers, hoe kom je eraan en hoe houd je ze?)
3. Ondersteuning (hoe, en bij wie kun je hulp of ondersteuning vragen?)
4. Spullen (welke producten en faciliteiten heb je nodig en hoe koop je in?)
5. Samenwerkingspartners (met wie kun je zinvol de samenwerking zoeken?)
6. Communicatie (hoe maak je een plan van clubblad tot social media…?)
7. Accommodatie en het terrein (wat heb je nodig en wat komt erbij kijken?)
8. Aantonen van je maatschappelijke meerwaarde (hoe maak je zichtbaar wat sport voor de samenleving betekent?)
9. Financiën (welke inkomstenbronnen bestaan er en kun je inzetten voor jouw vereniging?)

Structuur aanbrengen
De volgorde van de onderwerpen is willekeurig, het maakt niet uit waar je begint. Net als in een sportclub: de aanvaller is niet belangrijker dan de verdediger. Ze kunnen niet zonder elkaar en zijn van elkaar afhankelijk! Uiteindelijk heeft alles met alles te maken, maar door er een structuur in aan te brengen en per onderdelen de mogelijkheden en wensen in kaart te brengen, ontstaat het samenhangende overzicht. Onder ieder thema hangt een hele serie ‘kaarten’ met mogelijkheden en oplossingsvarianten. Dit kunnen bestaande zaken zijn, maar ook – en dat maakt de waardenbox interessant – diverse nieuwe en innovatieve ideeën en mogelijkheden. Het is geen statisch geheel: de thema’s zullen hetzelfde blijven, maar de onderliggende kaarten zullen steeds door-ontwikkelen: er komen nieuwe bij, en er gaan misschien weer oude vanaf.  In Sport FM en op de social media werken we de komende maanden deze thema’s uit  en geven we voorbeelden van de mogelijkheden die er onder ieder thema vallen.


Meer informatie over dit artikel, nieuwsgierig geworden en wilt u ook de komende editie op de deurmat?

Word dan abonnee! Sport FM is al meer dan 20 jaar het onafhankelijke platform voor sportbestuurders. Als abonnee ontvangt u 4 keer per jaar Sport FM in de bus, 2x per jaar het digitale magazine, heeft u toegang tot het redactionele archief, wordt u uitgenodigd voor onze gratis bijeenkomsten, heeft u gratis toegang tot de E-Specials en nog veel meer. Dit alles voor slechts het Jubileumtarief van € 20,00 voor het eerste jaar, daarna € 40,00. Nog geen abonnee? Klik hier om abonnee te worden. Op de hoogte blijven via Facebook? Like us here.

 

 

DELEN