Breaking news, een belangrijke wedstrijd, een spannende slotfase, een fraaie actiefoto of de aanmelding van een nieuw lid. Er gebeuren zo veel interessante dingen op de club. Vele momenten verdienen aandacht. Diverse apps en online tools kunnen je helpen om de club optimaal in beeld te brengen. In dit artikel zet ik de handigste en meeste bruikbare voor sportverenigingen op een rij.

Facebook, Instagram en Twitter
De meest populaire social media-platforms voor sportverenigingen zijn Facebook, Instagram en Twitter. Benut de club deze platforms? Dan kunnen de apps van deze drie niet op jouw smartphone ontbreken. Zo kan de club snel interessant nieuws of fraaie beelden delen. Ook helpt de app om snel in te spelen op vragen of opmerkingen die anderen aan de club richten. Voor Instagram en Twitter kan een club prima uit de voeten met de standaard apps van deze twee platforms. Voor het beheer van de Facebook-pagina van de vereniging is de app Pagina’s nodig.

Repost
Op Instagram is het niet mogelijk om berichten van anderen te delen onder al jouw volgers. Maar het komt ongetwijfeld voor dat anderen interessante foto’s en video’s over de club op hun Instagram-accounts plaatsen. Het is waardevol om deze af en toe te delen via het account van de club. Dit kan met de aparte app Repost. Tip: bedenk en communiceer een hashtag die anderen kunnen plaatsen bij hun berichten over de vereniging. Daarmee kan de club de foto’s goed vinden.

Bitly
Lange links zijn vaak onhandig. Ze worden ongewenst afgebroken of ze passen niet goed in een bericht of op een poster. Bitly (http://bit.ly) is een app en een website die links kan verkorten. Je kunt een lang internetadres invoeren en met een druk op de knop wordt deze verkleind tot een korte link. Bij Bitly loont het de moeite om gratis een account aan te maken. Als je bent ingelogd, kun je alle links zien die je ooit hebt verkort. Hierbij zijn óók de statistieken per link inzichtelijk. Een andere functionaliteit is de mogelijkheid om de linknaam aan te passen. Standaard maakt Bitly automatisch een link aan, zoals http://bit.ly/1EUJpOX. Als je bent ingelogd, kun je deze handmatig in een beter communiceerbare naam aanpassen, zoals http://bit.ly/clubbereik.

Lees het hele artikel in Sport FM 16.1, dat op 1 maart op de deurmat valt. Het boek 'Presteren met communiceren' van Martin van Berkel winnen? Like onze pagina op Facebook en maak kans!

Sport FM

26-2-2016